De komende tijd is het erg heet met vanaf woensdag in het binnenland temperaturen boven 35 graden. In het zuidoosten kan het vrijdag zelfs 39 graden worden. In combinatie met veel zon zal er veel vocht verdampen. Het neerslagtekort zal hierdoor flink oplopen.
Ondanks het warme weer van de afgelopen dagen is de maand juni tot dusver regionaal zeer nat verlopen. In het noordwesten van Gelderland en in het grensgebied van Groningen en Drenthe is tot dusver meer dan 140 millimeter regen gevallen. Ter vergelijking: normaal valt er gemiddeld in een hele maand 70-80 millimeter.
Er zijn wel grote verschillen, want in delen van Noord-Limburg, West-Brabant, Zeeland en delen van Noord-Holland en de Waddeneilanden is ‘slechts’ 40 tot 60 millimeter regen gevallen. Van droogte is in deze regio’s echter geen sprake, maar met het hete en zonnige weer dat komt zal er wel veel water verdampen. Tijdens een hele warme dag kan er wel 5 millimeter vocht per dag verdampen.
Op dit moment is er een gemiddeld neerslagtekort van 121 millimeter. Dit klinkt veel, maar een neerslagtekort in de zomer is eigenlijk zeer gebruikelijk. Eind juni is een neerslagtekort van 100 mm gebruikelijk. De verwachting is dat het neerslagtekort de komende 15 dagen sterk oploopt naar gemiddeld 170 millimeter. Met dit neerslagtekort komen we weer in de buurt van de 5% droogste jaren sinds het begin van de metingen.
Binnenkort buien?
In het weekend neemt de kans op felle onweersbuien toe en vanaf zondag zet de temperatuur een daling in. Waarschijnlijk raken we in de loop van de volgende week de tropische temperaturen kwijt, al is dat vooral in het zuidoosten nog onzeker. Daarbij wordt het wisselvallig met af en toe een bui.






